Musím říct že mě se ten článek docela líbí, byť je trochu poznamenán tím že je to z Pathfinder fóra (Bojovník beze zbroje, Mocného útoku a Roztínání, hrozná představa :). Zamyslím se taky nad tou formou článku prakticky sestaveného z odpovědí do diskuze nebo vůbec nějakých článků diskuzemi inspirovanými, kolikrát se takhle najdou hodně zajímavé myšlenky, ale dohrabat se k nim skrz celou diskuzi chce občas hodně trpělivosti.
Shako píše:
Každopádně na všechno funguje obecná rada - komunikace mezi hráči - před hrou, po hře, o dříve odehraných hrách, o tom co se líbilo a co by chtěli (jak od hráčů ke GM, tak od GM k hráčům). Pokud komunikace nefunguje, tak je každá rada drahá/zbytečná.
Řekl bych, že to je součást pointy celého toho článku - prostě když spolu obě strany nezkusí mluvit, tak se logicky nedomluvíte. Zdánlivě logický, ale co si já pamatuju ze svých úplných začátků s rpg, GM byl master&commander (a co si budem namlouvat, já nebyl lepší když jsem to potom zkoušel sám - poučení: podpalte DrDčkovou PPJ a přečtěte si radši něco z Kostky :) a proto to skřípalo a ta hra nikdy moc daleko nedošla.
Shako píše:
Nejlepší je asi ten postřeh na konci, že v GM příručkách jsou sice postřehy ohledně hráčů a jak na ně (jak zjistit a naplnit jejich preference), ale v příručkách pro hráče nejsou rozebráni GMové. Asi to bude tím, že postřehy pro GM jsou taky v části pro GM.
J, přesně to samé mě zaujalo taky - není zas tak neobvyklé, že v dobře napsaných příručkách pro GMy jsou rady jak nakládat s různými typy hráčů a rozebírají se tam jejich motivace, ale něco pro hráče o GMech a jejich motivacích a že jsou spoluzodpovědní za hru a GMovu zábavu jsem sand ještě nikde neviděl.
EDIT: A a mimochodem, ten obrázek k článku je naprosto boží, mrzí mě že sem ho nenašel dřív :)